Waterstof is de toekomst

Het emissievrij vliegen

Recentelijk heeft Airbus een aantal concepten gelanceerd over hoe het vliegen in de toekomst eruit kan zien.

Deze nieuwe Airbus-conceptvliegtuigen hebben één ding gemeen,
Airbus ZEROe plaatst waterstof in het hart van toekomstige vliegtuigen.

Op het eerste gezicht bieden de drie onlangs onthulde Airbus “concept” -vliegtuigen weinig meer dan een gevoel van déja vu. De ene lijkt opmerkelijk veel op een klassiek commercieel vliegtuig, behalve met langere, flexibelere vleugels. Een ander lijkt op een vliegtuig met turbopropaandrijving met zijn opstelling van achtbladige propellers. En de derde is een ‘blended wing body’, een revolutionair ontwerp dat het afgelopen jaar enige grip heeft gekregen onder ingenieurs.

Maar bij nader inzien vertoont het trio één spelveranderend verschil met voorgangers: waterstofaandrijving.

“Nog maar vijf jaar geleden stond waterstofaandrijving niet eens op onze radar als een haalbare technologie voor emissiereductie”, legt Glenn Llewellyn, Airbus Vice President, Zero-Emission Aircraft uit. “Maar overtuigende data uit andere transportindustrieën veranderde dat al snel. Vandaag zijn we enthousiast over het ongelooflijke potentieel dat waterstof aan de luchtvaart biedt op het gebied van baanbrekende emissiereductie. ”

Drie baanbrekende concepten voor toekomstige vliegtuigen

In vliegtuigen zijn er twee brede soorten waterstofaandrijving: waterstofverbranding en waterstof-brandstofcellen. De drie emissievrije ‘concept’-vliegtuigen van Airbus – bekend als ZEROe – zijn allemaal hybride-waterstofvliegtuigen. Dit betekent dat ze worden aangedreven door gemodificeerde gasturbinemotoren die vloeibare waterstof als brandstof verbranden. Tegelijkertijd gebruiken ze ook waterstof-brandstofcellen om elektrische stroom op te wekken die de gasturbine aanvult, wat resulteert in een zeer efficiënt hybride-elektrisch voortstuwingssysteem. Elke optie heeft echter een iets andere benadering voor de integratie van het opslag- en distributiesysteem voor vloeibare waterstof. De ingenieurs van Airbus hebben integratieoplossingen bedacht die zorgvuldig rekening houden met de uitdagingen en mogelijkheden van elk type vliegtuig.

Turbofan: twee hybride-waterstof-turbofan-motoren zorgen voor stuwkracht. Het opslag- en distributiesysteem voor vloeibare waterstof bevindt zich achter het achterste drukschot.

Turboprop: vergelijkbaar met het turbofan-vliegtuig, bevindt het opslag- en distributiesysteem voor vloeibare waterstof van dit concept zich achter het achterste drukschot. Twee hybride-waterstof-turbopropmotoren, die de achtbladige propellers aandrijven, zorgen echter voor stuwkracht.

Blended Wing Body (BWB): deze configuratie heeft een uitzonderlijk breed interieur, waardoor er meerdere opties ontstaan ​​voor waterstofopslag en -distributie. In dit voorbeeld worden de opslagtanks voor vloeibare waterstof onder de vleugels opgeslagen. Net als het turbofan-vliegtuig zorgen twee hybride-waterstof-turbofan-motoren voor stuwkracht.

Voor het oorspronkelijke artikel zie https://www.airbus.com/newsroom/stories/these-new-Airbus-concept-aircraft-have-one-thing-in-common.html

Verwisselbare waterstofmotoren

Behalve deze concepten heeft Airbus nog een concept gelanceerd, namelijk het vliegen met verwisselbare waterstof motoren. Alle componenten voor de waterstofaandrijving zitten dan in de motoren.

Airbus ziet voordelen in deze optie. Je kunt immers zo’n waterstofmotor omwisselen voor een bestaande propellermotor op kerosine en je hoeft de romp van het vliegtuig niet aan te passen.

Voor het oorspronkelijke artikel zie https://opwegmetwaterstof.nl/vliegen-met-verwisselbare-waterstofmotoren/?utm_source=nieuwsbrief&utm_medium=email&utm_campaign=2021-01-20

Nog wat interessante linkjes:


https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:6716797497110491136/?updateEntityUrn=urn%3Ali%3Afs_feedUpdate%3A%28V2%2Curn%3Ali%3Aactivity%3A6716797497110491136%29

https://www.cnbc.com/2020/09/25/hydrogen-powered-passenger-plane-completes-maiden-flight.html

En de reden waarom waterstof zo interessant is https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:6716059167695613952/?updateEntityUrn=urn%3Ali%3Afs_feedUpdate%3A%28V2%2Curn%3Ali%3Aactivity%3A6716059167695613952%29